Kom i bedre form i dag

Kom i bedre form

Længe siden du har trænet? Eller skal du til at i gang? – Kom i bedre form i dag! Er du blevet lokket til at løbe et halvmarathon eller har du selv taget beslutningen om at gøre det, er det en god idé at komme i form inden du springer ud i det.

Hvis du kan løbe fem kilometer, kan du også løbe et halvmarathon.

Udsagnet foroven er selvfølgelig den halve sandhed, men passer dog alligevel. Jeg anbefaler dog ikke man bare tager løbeskoene på og begynder at løbe de 21 kilometer som et halvmarathon er på, men starter med en kortere løbetur som passer til din form. Det kan være yderst smertefuldt at udsætte sin krop for mere end den kan holde til, så start med en kortere løbetur hvis din form ikke er i top.

Jeg siger ikke, at du skal kaste dig ud på 21 kilometer, så snart du har kæmpet dig gennem din første femmer med åndenød og tunnelsyn. MEN: Hvis du kan løbe fem kilometer uden de store problemer, kan du også træne dig op til at løbe ti kilometer. Og kan du løbe ti, vil jeg mene, at du også med lidt god vilje og forberedelse kan løbe et halvmarathon.

Vigtige ting omkring løbetræning

Der er vigtige ting at huske og lære når man skal i gang med at løbe. Det lyder måske ekstremt, men at gøre det på “den rigtige måde” – skaber både bedre resultater for dig og sørger for at du kommer helskindet ud af en påbegyndt løbetræning. Der skal eksempelvis tages hensyn til påklædningen man vælger og særligt de sko man vælger at løbe i. Der findes ikke én løbesko der passer til alle og det kan derfor være smart at gå indenom en forretning der specialisere sig i løb og sko. Begynder du at løbe i de forkerte sko kan det gøre voldsomt ondt og i værste fald kan du skade dig selv.

Samtidigt er det vigtigt at huske at årtiderne og vejret skifter! – Når man skal løbetræne er der en række grundprincipper og én af disse er at have tilstrækkeligt med tøj på men ikke mere end højst nødvendigt. Dette gælder både når du løbetræner eller skal udføre et halvmarathon.

Gør det sjovt at løbe

Det kan være kedeligt at løbe alene og hvis du starter med kortere løbeture kan du jo tage børnene med, der er forskellige måder du kan lokke børnene med til en løbe. Man kan finde gode råd online til at få børnene eller familien med på en lille løbetur og på den måde gøre det til et projekt man har sammen, således man ikke står med dette alene, hvilket kan være en smule kedeligt til tider. Der er selvfølgelig også dem som foretrækker at løbe alene og fri tankerne og samtidigt afstresse hovedet for hverdagens strabasser.